РАК – Животът продължава със и въпреки него
  • 647

РАК – страшната диагноза 

Когато за първи път чуете тази диагноза, всичко изглежда, че се променя в един миг. Може да почувствате, че животът ви е преобърнат. След като шокът отшуми, започва процесът на промени. Започвате да пренареждате своите приоритети, започвайки лечението. Симптомите и страничните ефекти могат да окажат влияние върху тялото и емоционалното ви състояние. Налага се да проведете доста разговори с вашите близки преди всичко, а също и екипа, който ви лекува. Вероятно имате много въпроси, които да зададете относно адаптирането към всички нови проблеми, които ракът носи. Отначало всичко може да изглежда плашещо, но това, да знаете какво да очаквате, може да ви помогне да се почувствате по-спокойни:  

• Разговаряйте с екипа, който се грижи за вашето здраве. 

• Обсъдете случващото се с цялото семейство. Това засяга и тях 

• Изправете се срещу това заболяване заедно с най-близкия за вас човек – Съпруг/Съпруга, партньор 

• Разговаряйте с вашите деца 

• Свържете се с групи за взаимна подкрепа – не сте сами 

РАК и чувствата, които изпитваме 

Точно както ракът засяга вашето физическо здраве, той може да породи широк спектър от чувства, с които не сте свикнали да се справяте. Може също така да направи съществуващите чувства по-интензивни. Те могат да се променят ежедневно, всеки час или дори всяка минута. Това е вярно, независимо дали в момента вие се лекувате, дали сте преминали през лечение и сте го приключили или сте приятел или член на семейството на засегнат от Рак човек. Всички тези чувства са нормални. 

РАК и ценностна система 

Често ценностите, с които сте израснали, влияят върху това как мислите и се справяте с рака. Всеки реагира по свой начин, различен от този на другите. Например някои хора: 

• Чувстват, че трябва да бъдат силни и да защитават своите приятели и семейства 

• Търсят подкрепа и се обръщат към близки или други преживели рак 

• Търсят помощ от консултанти или други професионалисти 

• Обръщат се към тяхната вяра, за да им помогне да се справят 

Каквото и да решите, важно е да правите това, което е подходящо за вас, а не да се сравнявате с другите. Вашите приятели и членове на семейството може да споделят някои от същите чувства. Ако се чувствате комфортно, споделете тази информация с тях.

РАК и чувствата, които поражда

При новината за това заболяване, независимо дали засяга вас или ваш близък е нормално да се появят следните чувства: 

• Да се чувствате поразен 

• Да отричате чутото и да не желаете да го приемете 

• Да сте разгневени 

• Да ви е страх и да се притеснявате 

• Да чувствате, че няма надежда 

• Да чувствате общо безпокойство и напрежение, което е нежелан стрес 

• Да изпаднете в депресия, в следствие на мрачните чувства 

• Да чувствате вина, особено когато заболяването засяга ваш близък 

• Да чувствате самота 

• Да се чувствате съкрушен 

РАК – нови чувства 

Когато за първи път научите, че имате рак, може да се почувствате така, сякаш животът ви е извън контрол. Това може да се дължи на: 

• Страх от възможността за непреживяване на заболяването 

• Всичко се променя и трябва да бъде съобразено с вашето лечение. 

• Лекарите около вас използват медицински термини, които не разбирате. 

• Притеснявате се, че не можете да правите нещата, които ви харесват. 

• Чувствате се безпомощни и самотни. 

Дори да чувствате, че всичко е извън контрол, има начини да поемете нещата в свои ръце. Научете колкото се може повече за вашето заболяване. Колкото повече знаете, толкова по-голям контрол ще почувствате. Задайте въпроси на вашия лекар и не се страхувайте да кажете, когато не разбирате. За някои хора е по-добре да останат заети и да продължат с ежедневните си занимания. Ако имате енергия, опитайте да вземете участие в дейности като музика, занаяти, четене или научаване на нещо ново. 

РАК – Етапи, през който преминава човек, след като чуе диагнозата 

Отричане 

След като за пръв път чуете диагнозата Рак, независимо дали е за вас или за ваш близък, е възможно да сте в състояние да не приемете факта, че новината е реалност. Това се нарича отричане. Възможно е това да бъде полезно  за вас, защото може да ви даде време да се приспособите към диагнозата. Също така може да ви даде време да почувствате надежда. 

Понякога отричането е сериозен проблем. Ако продължи твърде дълго, това може да ви попречи да бъде започнато необходимото лечение. 

Обикновено по времето, когато лечението започне, повечето хора приемат факта, че имат рак и продължават напред. Това важи за болните от рак, както и за хората, които обичат и се грижат за тях. 

Гняв 

Съвсем нормално е да попитате: “Защо аз?”, “Защо моят близък?” и да се разсърдите на рака. Може също да почувствате гняв или недоволство към своите лекари, здравите си приятели и близките си. И ако сте религиозни, може дори да се чувствате ядосани на Бог.  

Гневът често е следствие от чувства, които е трудно да се покажат. Такива са страха, паниката, разочарованието, тревожността и безпомощността. 

Ако се чувствате ядосани, не е нужно да се преструвате, че всичко е наред. Не е здравословно да го държите в себе си. Говорете със семейството и приятелите си за гнева си. Помолете Вашия лекар да ви насочи към консултант. И знайте, че гневът може да бъде полезен, тъй като може да ви мотивира да предприемете действия. 

Страх и притеснение 

Страшно е да чуеш, че имаш рак. Може да се страхувате и да имате притеснения относно това: 

Дали ще изпитвате болка от самия Рак или от лечението 

Дали ще се чувствате зле или изглеждате различно в резултат на вашето лечение 

Как ще се грижите за вашето семейство 

Ще можете ли да си плащате сметките 

Ще съумеете ли да си запазите работата 

Не на последно място, страха от смъртта 

Някои страхове относно рака се основават на истории, слухове или грешна информация. За да се справите със страховете и притесненията, често помага да бъдете информирани. Повечето хора се чувстват по-добре, когато научат фактите. Те се чувстват по-малко уплашени и знаят какво да очакват. Научете повече за вашето заболяване и разберете какво можете да направите, за да бъдете активен партньор в грижите за самият вас или за вашият близък. Някои изследвания дори показват, че хората, които са добре информирани за своето заболяване и лечение, са по-склонни да следват своите планове за лечение и да се възстановят от рак по-бързо от тези, които не са. 

Надежда 

След като хората приемат, че имат рак, те често изпитват чувство на надежда. Има много причини да се чувствате обнадеждени. Милиони хора, преболедували от рак, са живи днес. вашите шансове да живеете с рак – и да живеете отвъд него – са по-добри сега, отколкото някога са били преди. Освен това хората с рак могат да водят активен живот, дори по време на лечението. 

Някои лекари смятат, че надеждата може да помогне на тялото ви да се справи с рака. И така, учените проучват дали перспективата и позитивното отношение помагат на хората да се чувстват по-добре. Ето няколко начина, по които можете да изградите чувството си за надежда: 

• Планирайте дните си както винаги. 

• Не ограничавайте нещата, които обичате да правите, само защото имате рак. 

• Намерете причини за това, да имате надежда. Ако помага, запишете ги или говорете с другите за тях. 

• Прекарвайте време сред природата. 

• Размислете върху вашите религиозни или духовни вярвания. 

• Слушайте истории за хора с рак, които водят активен живот. 

Стрес и безпокойство 

Както по време на лечението, така и след него е нормално да имате стрес за всички промени в живота, през които преминавате. Тревожността означава, че имате допълнителни притеснения, не можете да се отпуснете и да се чувствате ненапрегнати. Може да забележите, следните симптоми: 

• Сърцето ви бие по-бързо. 

• Имате главоболие или мускулни болки. 

• Не ви се яде. Или ядете повече. 

• Имате стомашен дискомфорт или диария. 

• Чувствате се треперещи, слаби или замаяни. 

• Имате усещане за стягане в гърлото и гърдите. 

• Спите твърде много или твърде малко. 

• Трудно ви е да се концентрирате. 

Ако имате някое от тези чувства, говорете с вашия лекар. Въпреки, че те са често срещани признаци на стрес, уверете се, че те не се дължат на лекарства или лечение. 

Стресът може да попречи на тялото ви да се излекува както трябва. 

Ако се притеснявате от стреса си, помолете вашия лекар да ви предложи съветник, с когото да говорите. Можете също така да вземете клас, който преподава начини за справяне със стреса. Ключът е да намерите начини да контролирате стреса си и да не го оставяте да контролира вас. 

Тъга и депресия 

Много хора с рак се чувстват тъга. Те изпитват чувство на загуба на контрол върху здравето си и живота, който са имали преди да научат за своето или това на свой близък заболяване. Дори когато приключите с лечението, може да продължите да се чувствате тъжни. Това е нормален отговор на всяко сериозно заболяване. Може да отнеме време да се работи и да се приемат всички промени, които се случват. 

Когато сте тъжни, може да имате много малко енергия, да се чувствате уморени или да не искате да се храните. За някои тези чувства изчезват или намаляват с времето. Но за други тези емоции могат да станат по-силни. Болезнените чувства не се подобряват и пречат на ежедневието. Това може да е медицинско състояние, наречено депресия. За някои лечението на рака може да допринесе за усложняването на този проблем. 

Помощ при депресия 

Депресията може да бъде лекувана. По-долу са изброени чести признаци на депресия. Ако имате някои от следните признаци за повече от 2 седмици, говорете с вашия лекар за лечението. Имайте предвид, че някои от тези симптоми могат да се дължат на физически проблеми, затова е важно да говорите за тях с вашия лекар. 

Емоционални признаци: 

• Чувство на тъга, което не изчезва 

• Чувство на липса на емоции 

• Чувство на нервност или треперене 

• Имате чувство за вина или се чувствате недостойни 

• Чувство на безпомощност или безнадеждност, сякаш животът няма смисъл 

• Ставате избухлив и капризен 

• Трудно се концентрирате, чувствате се разпиляно 

• Продължителен плач или много пъти всеки ден 

• Фокусиране върху грижите и проблемите 

• Липса на интерес към хобитата и заниманията, на които сте се радвали 

• Трудно ви е да се наслаждавате на ежедневни неща, като храна или да сте със семейството и приятелите си 

• Мисли за самонараняване 

• Мисли за самоубийство 

Промени в тялото: 

• Нежелано наддаване или загуба на тегло, което не се дължи на заболяване или лечение 

• Проблеми със съня, като например невъзможност за сън, кошмари или прекалено много сън 

• Сърцебиене, сухота в устата, повишено изпотяване, разстроен стомах, диария 

• Липса на енергия или желание за каквото и да е 

• Умора, която не изчезва 

• Главоболие, други болки 

Ако вашият лекар смята, че страдате от депресия, той или тя може да Ви даде лекарство, което да ви помогне да се чувствате по-малко напрегнати или да ви насочи към други специалисти. Не се опитвайте сами да контролирате тези чувства. Получаването на необходимата помощ е важно за живота и здравето ви. 

Вината 

Ако се чувствате виновни, знайте, че много хора с рак се чувстват по този начин. Може да се обвинявате, че сте разстроили хората, които обичате, или да се притеснявате, че сте тежест по някакъв начин. Или може да завиждате на доброто здраве на другите и да се срамувате от това чувство. Може дори да се обвинявате за избора на начин на живот, който според вас би могъл да доведе до рак. 

Всички тези чувства са много често срещани. Може да ви помогне да ги споделите с някого. Уведомете вашия лекар, ако искате да говорите със съветник или да отидете в група за подкрепа. 

Самота 

Хората с рак често се чувстват самотни или отдалечени от другите. Това може да се дължи на редица причини: 

• Приятелите понякога трудно се справят с рака и може да не ви посетят или да ви се обадят. 

• Може да се чувствате твърде зле, за да участвате в хобитата и заниманията, на които сте се радвали. 

• Понякога, дори когато сте с хора, на които държите, може да почувствате, че никой не разбира през какво преминавате. 

Също така е нормално да се чувствате сами след лечението. Може да пропуснете подкрепата, която сте получили от вашия здравен екип. Обикновено се чувствате откъснати от определени приятели или членове на семейството. Някои от тях може да си помислят, че след като лечението приключи, скоро ще се върнете към нормалното, въпреки че това може да не е вярно. Други може да искат да помогнат, но не знаят как. 

Търсете емоционална подкрепа по различни начини. Това може да ви помогне да говорите с други хора с рак или да се присъедините към група за подкрепа. Или може да се чувствате по-добре да говорите само с близък приятел или член на семейството, или съветник, или с член на вашата вяра или духовна общност. Правете това, от което се чувствате добре. 

Благодарност 

Някои хора възприемат рака си като „сигнал за събуждане“. Те осъзнават колко е важно да се наслаждавате на малките неща в живота. Ходят на места, на които никога не са били. Те завършват проекти, които са започнали, но са оставили настрана. Прекарват повече време с приятели и семейство. Те поправят прекъснати отношения с други хора. 

В началото може да е трудно, но можете да намерите радост в живота си, дори да имате рак. Обърнете внимание на нещата, които правите всеки ден, които ви карат да се усмихвате. Те могат да бъдат толкова прости, като например да изпиете чаша кафе, да прекарате време с вашето дете или да говорите с приятел. 

Можете също така да правите неща, които са по-специални за вас, като да сте сред природата или да се молите на място, което има значение за вас. Или може да играете спорт, който обичате, или да приготвите добро ястие. Каквото и да изберете, прегърнете нещата, които ви носят радост, когато можете. 

Начини за справяне с вашите емоции 

Изразете своите чувства 

Хората са открили, че когато изразяват силни чувства като гняв или тъга, те са по-способни да се освободят от тях. Някои подреждат чувствата си, като говорят с приятели или семейство, други преживели рак, група за подкрепа или съветник. Но дори и да предпочитате да не обсъждате рака си с другите, пак можете да подредите чувствата си, като мислите за тях или ги запишете. 

Потърсете положителното 

Понякога това означава да търсиш доброто дори в лош момент или да се опитваш да имаш надежда, вместо да мислиш най-лошото. Опитайте да използвате енергията си, за да се съсредоточите върху това, какво можете да направите сега, за да останете възможно най-здрави. 

Не се обвинявайте за вашето заболяване 

Някои хора вярват, че са се разболели от рак заради нещо, което са направили или не са направили. Учените все още не знаят защо един човек се разболява от рак, а друг не. Всеки човек е различен. Не забравяйте, че ракът може да се случи на всеки. 

Не се опитвайте да бъдете оптимистични, ако не сте 

Много хора казват, че искат понякога да имат свободата да се предадат на чувствата си. Както една жена каза: „Когато стане наистина лошо, просто казвам на семейството си, че имам тежък ден и се качвам горе и влизам под завивките.“ 

Вие избирате кога да говорите за вашия рак 

За хората може да е трудно, да говорят с вас за вашето заболяване. Често близките не знаят, какво да кажат или как да действат. Можете да ги накарате да се чувстват по-спокойни, като ги попитате какво мислят или как се чувстват. 

Намерете начини да си помогнете да се отпуснете 

Каквато и дейност да ви помага да се отпуснете, трябва да отделите малко време, за да я извършвате. Медитацията и упражненията за релаксация са само някой от средствата, за които е доказано, че помагат. Те могат да ви помогнат да се отпуснете, когато се чувствате притеснени. 

Бъдете максимално активни 

Излизането от вкъщи и правенето на нещо навън може да ви помогне да се съсредоточите върху други неща, освен рака и притесненията, които той носи. Физическите упражнения, леката йога и разтягането също могат да помогнат. 

Потърсете неща, които ви харесват 

Може да харесвате хобита като дървообработване, фотография, четене или занаяти, или да се занимавате с изкуство, филми, музика или танци. 

Вижте какво можете да контролирате 

Някои хора казват, че подреждането на живота им помага. Участието във вашето здравеопазване, спазването на уговорените срещи и промяната в начина ви на живот са сред нещата, които можете да контролирате. Дори задаването на дневен график може да ви даде усещане за контрол. И докато никой не може да контролира всяка мисъл, някои казват, че се опитват да не се спират на страшните, а вместо това правят каквото могат, за да се насладят на положителните части на живота.